Liedon kirkossa rakastettu Bachin Jouluoratorio

Jouluoratorio_Lieto_näyttömateriaali_FI.jpg

Ensimmäisenä adventtina pääsee joulun odotukseen laskeutumaan Johann Sebastian Bachin Jouluoratoriolla. Sen kantaatit I-III tulkitsevat Liedon kirkossa kamarikuoro Musica Vocale yhdessä barokkiorkesterin ja solistien kanssa. Konsertin kapellimestari on Tomi Satomaa.

Kaikkiaan kuusi kantaattia sisältävän teoksen musiikki koostuu kuoro-osuuksista, evankelistan kertomista evankeliumitekstien osuuksista, aarioista sekä koraaleista. Taiturimaisella tavalla Bachin musiikki välittää joulun tunnelmia: Marian hämmennystä, Joosefin jännitystä, paimenten iloa, enkelten juhlaa.

Konsertin kapellimestari, Liedon seurakunnan vastaava kanttori Tomi Satomaa kuvaa konsertin valmistautumisen tuntoja Musica Voacale -kuoron blogissa.

- Ehkä kaikkein eniten levylautasellani on tästä teoksesta pyörinyt toisen kantaatin alkusoitto, jonka Bach on
nimennyt Sinfoniaksi. Sen levollinen kehtolaulumainen tunnelma on juuri sitä, jossa ajatukseni ja mieleni on
aina jouluyön rauhallisina tunteina. Siinä maailman sodat ja epidemiat, riidat ja epäoikeudenmukaisuudet
ovat poissa. Mielessä on vain rauha, jonka jouluyön sanoma vuosi toisensa jälkeen meille mieliimme
palauttaa.

J.S. Bachin Jouluoratorio Liedon kirkossa su 27.11. klo 18.

2022-11-22 16:30:00.0