Vaalihaaste: äänestä ja auta nuoria - kirkkoherran avoin kirje

Alasivun_banneri_srkvaalit (4).jpg

Seurakuntavaaleissa äänestetään nyt sunnuntaina 20.11. klo 11-20.

Haastamme vaalitalkoisiin jokaisen välittävän aikuisen ja nuoren (äänioikeus 16-vuotiailla kirkon jäsenillä!).

Äänestämällä autat nuoria ja luontoa. Liedon seurakunnan vaalilupaus on hankkia ja kustantaa kouluihin yläkouluikäisille ratkaisukeskeistä ammattimaista keskusteluapua. Tämän lisäksi seurakunta sitoutuu hankkimaan kirkkojen yhteyteen sähköautojen latauspisteitä.

Liedon seurakunta haluaa palkita hyvän äänestysaktiivisuuden hyvällä, toivoo tuen ilmaisua näille hankkeille ja vetoaa nyt äänestämään. Tavoitteena on nostaa äänestysprosentti viimekertaisesta, Liedossa jo aiemmin ennätyksellisen korkeasta.

Vaalilupauksella vastataan avuntarpeeseen, joka on koronapandemian ja Ukrainan sodan järkyttämässä maailmassa yhä korostuneemmin tullut näkyväksi: Nuorten pahoinvointi, turvattomuuden tunne ja erilaiset mielenterveyden ongelmat ovat lisääntyneet ja koulujen ja terveydenhuollon resurssit riittämättömät vastaamaan näiden synnyttämään avuntarpeeseen. Ratkaisukeskeinen keskusteluapu tarjotaankin yhteistyössä koulujen kanssa ja toteutuksen yksityiskohdista sovitaan seurakunnan alueen eli Liedon ja Auran, sivistyspalvelujen kanssa.

Toinen osa vaalilupausta on kannanotto ekologisten arvojen puolesta ja samalla pieni kannustin liikennepäästöjen vähentämiseen, puhtaampaan autoiluun. Se myös sidostuu ensimmäiseen lupaukseen; ympäristökysymyksissä juuri nuoret ovat hyvin tiedostavia ja niistä huolta kantavia. Lähimmäisestä välittämisen rinnalla on erottamattomasti huolehdittava luonnosta, toimittava vastuullisesti koko luomakuntaa kohtaan. Tämän päivän ja tulevaisuuden kirkko on tuskin uskottava, jos se tämän vastuun sanoillaan tai teoillaan sivuuttaa.

Näillä vaalilupauksillaan seurakunta haluaa katsoa eteenpäin, toimia tulevien sukupolvien hyväksi.

Vetoan, annathan tukesi ja äänestät.

kirkkoherra Risto Leppänen
Liedon seurakunta