Liedon motoristikirkko täyttää 40 – messussa puhuu Turun piispa Mari Leppänen

Motoristikirkon kulkueen johtopyörä jonka kyydissä ristinkantaja risteineen.

Kahden vuoden koronatauon jälkeen vietetään Liedossa lauantaina 7.5. jälleen motoristikirkkoa, ja juhlavuotta; on Liedon motoristikirkon neljäskymmenes kerta.

Messussa puhuu Turun piispa Mari Leppänen ja esiintyy Ida Elina, ainutlaatuinen pop-kanteletar, laulaja ja lauluntekijä, jonka taidokkaassa kanteleensoitossa kuuluu niin räväkkä pop kuin arkaainen perinnemusiikkikin. Ida Elina esiintyy Liedossa jo ennen messun alkua.

Ida Elina ja piispa Mari Leppänen eri kuvissa.
kuvat: Hannu Ali-Löytty ja Jani Laukkanen / Kirkon kuvapankki

Motoristin psalmin lukee rovasti Erkki Marttinen, joka vuonna 1981 toi ensimmäisen motoristikirkon Lietoon ja koko Suomeen.

Tunnettu lietolainen ulkoilmamessu kuuluu monen kevätperinteisiin, tulipa sitten kaksipyöräisellä tai muuten. Erityisesti nuoria toivotaan tänä vuonna mukaan, myös mopoineen. Tähän kannustaa messun kolehtikohde, Yhteisvastuu-keräyskin. Sen tuen kohteena ovat koronaeristyksestä ja etäopiskelusta kärsineet ja yksinäisyyttä ja ahdistusta kohdanneet nuoret.

Lietoon kannattaa moottoripyörä ohjata tänä keväänä siksikin, että samalla voi tutustua mittavan peruskorjauksen läpikäyneeseen Liedon keskiaikaiseen kivikirkkoon, joka nyt on ensimmäistä kesää avoinna muutostöiden jälkeen. Itse drive-in-messu toimitetaan perinteisesti ulkoilmalavalla Liedon kirkon edustalla.

Perinteisesti motoristikirkkoa on edeltänyt moottoripyörien yhteinen kokoontuminen ja ajo kulkueena Turusta Lietoon. Tänä vuonna Liedon seurakunta ei järjestä paraatiajoa. Monet moottoripyöräilijät ajavat kuitenkin Liedon messuun omissa letkoissaan.

Motoristikirkkoa ovat Liedon seurakunnan kanssa järjestämässä useat toimijat, muun muassa Liedon kunta, Lieto MC 2000, Turun Moottoripyöräilijät, Liedon Eränkävijät, Liedon Parma, Autoliitto sekä Liedon Säästöpankki.

Motoristikirkko Liedossa 7.5. klo 15, Liedon kirkon edustalla, osoitteessa Kirkkotie 14, 21420 Lieto.
Ida Elina esiintyy Liedossa jo klo 14.20 alkaen.

2022-05-03 09:08:00.0