Turun arkkihiippakunnan piispan vaalin ensimmäinen kierros käydään torstaina

Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli

Turun arkkihiippakunnan piispan vaalin ensimmäinen kierros käydään torstaina 5.11.2020. Vaalikokoukset alkavat viidessä rovastikunnassa kello 13. Sitä mukaa, kun alustavat äänimäärät rovastikunnissa valmistuvat, ne ilmoitetaan arkkihiippakunnan Twitter-tilillä ja Facebookissa sekä Kirkon Twitter-tilillä.

Alustavasta tuloksesta tiedotetaan mediajakelulla iltapäivällä, arviolta klo 15 maissa.

Mikäli vaali ratkeaa jo ensimmäisellä vaalikierroksella, eli yksi ehdokkaista saa yli puolet ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä, hän tulee suoraan valituksi piispan virkaan. Tässä tapauksessa medialle järjestetään tilaisuus tavata vaalin voittaja 5.11. kello 18 Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulissa, Hämeenkatu 13, 4. krs.

Ensimmäisen vaalikierroksen vaalitulos vahvistetaan maanantaina 9.11. kello 10 alkavassa tuomiokapitulin istunnossa. Jos vaalitulos on tiukka ja vaatii tarkastuslaskennan, tuloksen vahvistaminen ja piispaksi valitun tapaaminen siirtyy maanantai-iltapäivään.

Mahdollinen toinen vaalikierros 3.12.

Jos kukaan ehdokkaista ei saa ensimmäisellä kierroksella yli puolta ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä, järjestetään toinen vaalikierros kahden eniten ääniä saaneen välillä 3.12.

Tällöin vaalin voittanut tuleva piispa on median tavattavissa 3.12. kello 18 Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulissa järjestettävässä tilaisuudessa. Vaali vahvistetaan 4.12. tuomiokapitulin istunnossa, joka alkaa klo 14.

Vaalissa on mukana neljä ehdokasta. Ehdokkaat ovat Malmin seurakunnan kirkkoherra Heikki Arikka, Porin Teljän seurakunnan kirkkoherra Kaisa Huhtala, Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen ja Turun arkkihiippakunnan hiippakuntadekaani Mari Leppänen.

Turun arkkihiippakunnan piispan vaalissa äänioikeutettuja on kaikkiaan 1192. Äänioikeutettuja ovat kaikki arkkihiippakunnan papit ja lehtorit sekä heidän lukumääräänsä vastaava määrä maallikkovalitsijoita. Suhdeluku on siis puolet ja puolet. Maallikkovalitsijoista suurin osa on arkkihiippakunnan seurakuntien edustajia. Kirkkovaltuustot ja seurakuntaneuvostot ovat paikallisesti valinneet omat edustajansa. Seurakuntakohtainen valitsijoiden lukumäärä vaihtelee seurakunnan koon mukaan. Näin valittujen lisäksi äänioikeutettuja maallikkovalitsijoita ovat myös hiippakuntavaltuuston maallikkojäsenet, Turun arkkihiippakunnasta kirkolliskokoukseen valitut maallikkoedustajat, tuomiokapitulin lakimiesasessori ja tuomiokapitulin maallikkojäsen.

Uusi piispa aloittaa tehtävässään helmikuun 2021 alussa.

Lisätietoja piispan vaalista:
Turun arkkihiippakunnan vaalisivu verkossa