Arvo Pärtin sävelet ja virolainen lyriikka kietoutuvat kiehtovaksi konsertiksi

”Kellon pysäyttävää musiikkia” on joku sanonut säveltäjä Arvo Pärtin musiikista. Tätä taianomaista, arkielämän taakse jättävää musiikkia pääsee kuulemaan Liedon kirkossa sunnuntaina 1.3.2020 pidettävässä konsertissa, jossa virolaisten runoilijoiden tekstit käyvät vuoropuhelua Tomi Satomaan soittaman Arvo Pärtin piano- ja urkumusiikin kanssa.

Aikamme merkittävimmän virolaissäveltäjän teoksista konsertissa kuullaan Satomaan soittamina Für Alina, Pari Intervallo, Mein Weg hat Gipfel und Wellentäler, Variationen zur Gesundung von Arinuschka sekä Trivium. Liedon seurakunnan vastaava kanttori Tomi Satomaa kuuluu merkittäviin suomalaisiin kirkkomuusikkoihin, ja hän on monipuolisen työuransa yhteydessä esittänyt erityisen paljon Arvo Pärtin musiikkia urkurina, pianistina ja kuoronjohtajana.

Esityksessä kuultavissa runoissa on tarun- ja sadunomaisia tuntoja, leikkimielisyyttä, ystävyyttä ja pyrkimystä vapauteen. Läsnä on myös suomalaisille tuttu ja läheinen luontoaihe. Runoilijoita, joiden tekstejä esitykseen on valittu, ovat muun muassa Betti Alver, Jaan Kaplinski, Kalju Lepik, Ellen Niit, Eha Lättemäe, Salme Raatma, Elo Viiding ja Juhan Viiding, jonka Rukous kuullaan illan viimeisenä runona.

Runoja tulkitsevat Turun Lausuntakerhosta Sirkka HeikkinenTimo LeinonenMaaret PeräläElisa RaassinaPirjo VahtolaRiitta Vasenkari ja Reijo Virtanen. Ohjaus on Maaret Perälän. Illassa kuultava Turun Lausuntakerho kantaa pitkää perinnettä. Se on toiminut lausuntataiteen, kirjallisuuden ja runouden tuntemuksen laajentamisen, jäsenten koulutuksen ja esitysten järjestämisen puolesta jo vuodesta 1946.

Arvo Pärtin musiikkia ja virolaista runoutta
sunnuntaina 1.3.2020 klo 18 Liedon kirkossa
vapaa pääsy, kolehti seurakunnan musiikkityölle

2020-02-27 18:04:58.0