Panu Thusbergilta näyttely Galleria Kyläkirkkoon

Kuvataiteilija Panu Thusbergin näyttely Kosmos ja kaukaiset kiertolaiset avautuu Galleria Kyläkirkossa ja jatkaa näin Littoisten kirkossa alkanutta galleriatoimintaa. Taidemaalarina, taidegraafikkona ja kuvanveistäjänä tunnettu Thusberg on toinen Galleria Kyläkirkkoon kutsuttu ammattitaiteilija. Näyttelyn avaa lauantaina 7.9. klo 17 piispa Kaarlo Kalliala.

Thusbergin monipuolisesta tuotannosta galleria Kyläkirkossa ovat esillä aiemmin julkistamattomat akryylimaalaukset, jotka ovat valmistuneet eri vuosina. Teosten teemana ovat kartat ja ruudukot. Thusbergia kiehtovat vanhat kartat, niiden muodot ja informaatio. Tutusta miljööstä voi myös löytyä yllättäviä havaintoja, kun uskaltaa kyseenalaistaa totutun ja tutun. Thusberg lähestyy ruudukkoaiheita pohtimalla, mistä geometriset muodot muodostuvat, mitä on pelkistetty muoto, rytmi ja värien vuorovaikutus.

Kirkossa pidettävä taidegalleria toteuttaa avoimemman ja toiminnallisesti monipuolisemman kirkkotilan ajatusta, joka on vääjäämättä tulevaisuudessa voimistumassa seurakuntien kiinteistöstrategioissa myös taloudellisista syistä.

Näyttelyn pitäminen galleria Kyläkirkossa on taiteilijoille ainutlaatuinen mahdollisuus: jokainen taiteilija tekee tai valitsee tuotannostaan kirkkosaliin alttaritaulun, joka vaihtuu näyttelyiden myötä. Thusberg maalasi alttaritauluksi teoksen, Kosmos, joka tarkoittaa maailmankaikkeutta. Kristillisessä teologiassa kosmos kuvaa luotua kaikkeutta. Näyttelyn nimi Kosmos ja kaukaiset kiertolaiset viittaa myös taiteilijan kokemukseen taiteellisesta työstä löytöretkenä tai tutkimusmatkana, siihen miten laadittu matkasuunnitelma ei aina johdakaan suunniteltuun määränpäähän ja seurauksena voikin löytyä jotain uutta.

Panu Thusberg on kuvataiteilija, joka on mm. Taidemaalariliiton ja Suomen taidegraafikoiden jäsen.  Thusbergin teoksia on ollut myös kansainvälisissä maalaustaiteen, taidegrafiikan ja piirustustaiteen biennaaleissa ja triennaaleissa mm. Egyptissä, Espanjassa, Tsekin tasavallassa, Brasiliassa, Italiassa, Australiassa, Venäjällä, Puolassa ja Kanadassa. Palkintoja hän on saanut Italiasta, Brasiliasta ja Australiasta.

Thusbergin julkisiin teoksiin voi Turussa tutustua Braheskolanissa ja Old Mill -kiinteistössä, Turku Science Parkissa.

GALLERIA KYLÄKIRKKO

Panu Thusberg: Kosmos ja kaukaiset kiertolaiset

näyttelyn avaa la 7.9. klo 17 piispa Kaarlo Kalliala

Näyttely on avoinna 8.9.2019 - 6.1.2020 lauantaisin klo 16–19 ja sunnuntaisin klo 18–19. Taitelija tavattavissa