Kirkkovaltuutettu Minna Mäkinen jättää Meidän Tulevaisuus -ryhmän

kirkkovaltuutettu Minna Mäkinen

Kirkkovaltuutettu Minna Mäkinen

Kirkkovaltuutettu Minna Mäkinen on ilmoittanut eroavansa Meidän Tulevaisuus -listalta, jolta hänet valittiin Liedon kirkkovaltuustoon viime marraskuussa pidetyissä seurakuntavaaleissa. Mäkinen ilmoitti asiasta paikallislehti Turun Tienoossa 22.1.2019 julkaistussa kirjoituksessaan ja kertoi toimivansa tämän valtuustokauden omana itsenään.

Irtioton perusteena on tyytymättömyys taustaryhmän toimintatapaan luottamuspaikkoja jaettaessa. Liedon seurakuntavaaleissa kuudenneksi eniten ääniä (86 ääntä) saanut Mäkinen kokee, ettei demokratia seurakunnassa toimi. Meidän Tulevaisuus -ryhmästä ei esitetty Mäkistä  kirkkoneuvoston varsinaiseksi jäseneksi, vaan hänet valittiin varajäseneksi. Ratkaisua perusteltiin hänelle muun muassa sillä, ettei kirkkoneuvostossa voi olla niin montaa jäsentä Tarvasjoelta. Mäkinen sanoo kokeneensa saman jo viime seurakuntavaaleissa, ja samoin perustein.

Lisäksi Minna Mäkinen huomauttaa, että päätöksen kappelineuvoston puheenjohtajan valinnasta tekee kappelineuvosto, ilman, että siihen vaikuttaa minkään ryhmän esitys: hänelle oli nyt sanottu, että ryhmä esittää hänen jatkavan kappelineuvoston puheenjohtajana.

”Näkisin, että varsinkin seurakunnan asioista päätettäessä tärkeintä on kiinnostus asioihin ja kokemus ja käsitys seurakunnan toiminnoista, ei niinkään alueellinen tasapuolisuus. Joskus aikaisemmin mietittiin, mitä aluetta, puoluetta, kenties pankkia ja tuotantosuuntaa kukin edusti. Äänestäjien tahtoa tulisi kunnioittaa. Kun on kyse Liedon kirkkoneuvostosta, siellä käsitellään koko seurakunnan asioita ja jokainen jäsen tekee parhaansa yhteiseksi hyväksi”, kirjoittaa Minna Mäkinen Turun Tienoossa.

2019-01-23 08:27:00.0