Juhlavuoden itsenäisyyspäivän viettoon ovat kutsuttuja kaikki

Suomi 100 -juhlavuoden itsenäisyyspäivän vietto on Liedossa juhlavaa, moninaista – ja kaikille avointa.

Itsenäisyyspäivän sanajumalanpalvelus alkaa Liedon kirkossa klo 10. Jumalanpalveluksessa saarnaa rovasti Terttu-Sisko Meskanen Lounais-Suomen Sotaorvot ry:stä ja liturgian toimittaa vs. kirkkoherra Harri Ruskeepää. Musiikista vastaa kanttori Svetlana Jääskeläinen ja Gospel Ladies. Jumalanpalveluksen jälkeen on perinteiset kunniakäynnit hautamuistomerkeillä. Itsenäisyyspäivän kunniavartion lippuairueineen toteuttaa perinteisesti Liedon Reserviupseerit yhteisyössä Liedon sotaveteraaniyhdistyksen kanssa. Seppelpartiot lähettää rovasti Esko Laine.

Linja-autokuljetus Lieto-hallilla pidettävään Liedon kunnan itsenäisyysjuhlaan lähtee seppeltenlaskun jälkeen kirkon pysäköintialueelta. Juhlan jälkeen on myös paluukuljetus takaisin kirkolle. Tarinoita, tunnetta ja yllätysmomentteja lupaavassa kaikkien kuntalaisten juhlassa kuullan juhlapuhujana Turun yliopiston emeritusprofessori Esko Valtaojaa. Juhla päättyy kahvitarjoiluun.

Myös Tarvasjoen kirkossa itsenäisyyspäivän sanajumalanpalvelus alkaa klo 10. Sen toimittavat kappalainen Outi Niiniaho ja kanttori Kaisa Takkula. Mukana on lisäksi Tarvasjoen Lauluweikot johtajanaan Satu Luukkonen. Jumalanpalveluksen jälkeen lasketaan seppeleet sankarivainajien ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkeille.

Tarvasjokelaisten yhdistysten ja kappeliseurakunnan järjestämää itsenäisyyspäivän juhlaa kahvitarjoiluineen vietetään Tarvashovissa. Juhlapuhujana on VTM Juhani Heimonen. Kyyditysapua kirkolta juhlaan saa ottamalla yhteyttä Minna Mäkiseen, p. 0400 840 025.

Jokainen sankarihauta saa seppeleen – Tarvasjoelle tarvitaan laskijoita

Juhlavuoden kunniaksi jokaista sankarihautaa koristaa havuseppele. Vapaaehtoisvoimin on marraskuun ajan seppeletalkoilla tähän tarkoitukseen sidottu yhteensä 158 seppelettä.

Tarvasjoella on mahdollista myös osallistua näiden seppelten laskuun. Sankarihautoja on Tarvasjoella 82. Tarkoituksena on, että laskijat olisivat samanikäisiä kuin sankarivainajat olivat kaatuessaan. Seppeleenlaskun kunniatehtävään on haettu 19–43-vuotiaita miehiä ja naisia.

Suurkonsertissa rakastettuja suomalaisia kuoroteoksia

Liedon kansalaisopiston ja seurakunnan kuorot yhdistävät voimansa Suomi 100 -vuotisjuhlallisuuksien kunniaksi ja pitävät yhteisen itsenäisyyspäivän konsertin Liedon kirkossa klo 16. Ohjelmassa on rakastettuja suomalaisia teoksia, muun muassa Myrskyluodon Maija, Täällä Pohjantähden alla, Suomen laulu. Finlandia-hymnin esittää vaikuttavasti kaikkien kuorojen yhdessä muodostama suurkuoro. Maamme-laulu soi yhteislauluna. Konserttiin on vapaa pääsy. Ohjelmamaksu on 5 €, ja ohjelmamyynnin tuotto ohjataan Liedon ja Tarvasjoen sotaveteraanien toiminnan tukemiseen.

Iltakuudelta soivat Suomen kellot

Itsenäisyyspäivän iltana klo 18 kuullaan sekä Liedon kirkon että Tarvasjoen kirkon kirkonkellojen juhlasoitto. Kirkonkellot soivat samalla hetkellä, jolloin monissa suomalaiskodeissa itsenäisyyspäivän juhlan vietto kiteytyy, ikkunoille syttyy kaksi kynttilää.

Juhlavuoden poikkeuksellisen liputuskäytännön mukaisesti Liedon pappilassa sekä Liedon ja Tarvasjoen seurakuntataloilla liehuvat saloissa valaistut liput läpi yön itsenäisyyspäivän aattoillasta alkaen.

2017-11-30 21:40:00.0