Tarvasjoen kirkossa luvassa uudempaa raikasta kirkkomusiikkia

Taivasikävä - konsertti Tarvasjoen kirkossa su 19.3. klo 16

Reformaation merkkivuoden konserttisarja jalkautuu Tarvasjoelle: luvassa uudempaa, raikasta kirkkomusiikkia.

— Tarvasjoella ollaan aina avoimia uudelle ja siksi ajattelimme, että konserttimme sopisi erityisen hyvin Tarvasjoen kirkkoon, pohtivat kanttorit Tarvasjoen kappelin kanttori, Kaisa Takkula sekä Salon seurakunnan johtava kanttori Kaisa Suutela-Kuisma.

Molemmat Kaisat ovat valmistuneet Sibelius-Akatemiasta ja ovat monipuolisia muusikoita. Kaisa Suutela-Kuisma toimii Salon seurakunnan johtavana kanttorina. Hän toimii konsertissa urkurina ja Takkulan tehtäväksi jää laulaminen.

Konsertissa on kuultavissa uudempaa uruille ja lauluäänelle sävellettyä kirkkomusiikkia muun muassa Pekka Kostiaiselta, Aulis Salliselta sekä Juhani Haapasalolta. Konsertin kaikki säveltäjät ovat vielä elossa olevia suomalaisia säveltäjiä.

Tänä vuonna Liedon seurakunnassa muistetaan monin eri tavoin reformaation merkkivuotta. Luterilaisen kirkon 500-vuotista taipaletta juhlistetaan muun muassa konserttisarjalla, jossa esitellään kirkkomusiikkia eri vuosisatojen varrelta. Kirkkomusiikki on vuosisatojen aikana muuttunut merkittävästi ja konserttisarjassa on tarkoituksena tarjota kattaus monenlaisesta kirkkomusiikista. Kaikkiin sarjan konsertteihin on vapaa pääsy.

Musiikki ja laulaminen olivat Lutherille hyvin tärkeitä. Hänen tiedetään luonnehtineeen musiikkia erääksi Jumalan kauneimmista ja ihanimmista lahjoista. Lutherin rakkaus musiikkiin on heijastunut aikojen saatossa myös luterilaiseen kirkkoon, jossa musiikilla on tärkeä sija.

— Monelle kirkkomusiikki tuo mieleen urut ja Bachin. Toki urut ovat kirkkomusiikissa tärkeässä roolissa ja Johann Sebastian Bachin perintö on suuri aarreaitta kirkkomusiikille, mutta haluamme rmerkkivuoden konserttisarjassa esitellä, millaista muutakin kirkkomusiikkia on sävelletty, kertoo kanttori Kaisa Takkula.

2017-03-16 13:42:29.0