Reformaation merkkivuoden konserttisarjassa esillä kirkkomusiikin monet eri kasvot

reformaation merkkivuoden omenapuu

Tänä vuonna Liedon seurakunnassa vietetään eri tavoin reformaation merkkivuotta. Luterilaisen kirkon 500-vuotista taipaletta juhlistetaan muun muassa konserttisarjalla, jossa esitellään kirkkomusiikkia eri vuosisatojen varrelta. Kirkkomusiikki on vuosisatojen aikana muuttunut merkittävästi ja konserttisarjassa on tarkoituksena tarjota kattaus monenlaisesta kirkkomusiikista. Kaikkiin sarjan konsertteihin on vapaa pääsy.

Musiikki ja laulaminen oli Lutherille hyvin tärkeää. Hänen tiedetään kuvanneen musiikkia erääksi Jumalan kauneimmista ja ihanimmista lahjoista. Lutherin rakkaus musiikkiin on heijastunut aikojen saatossa myös luterilaiseen kirkkoon, jossa musiikilla on tärkeä sija.

Ensi sunnuntaina 19.2. pidettävässä konserttisarjan avajaiskonsertissa Alussa oli... Liedon seurakunnan omat kanttorit Kaisa Takkula, sopraano, ja Svetlana Jääskeläinen, urut, esittävät vanhaa kirkkomusiikkia 1600-luvulta. Konsertissa kuullaan osia Francois Couperinin urkumessusta sekä vanhaa suomalaista ja latinalaista kirkkolaulua.

Myöhemmin vuoden aikana konserttisarjassa kuullaan monenlaista musiikkia keskiaikaisista Maria-lauluista moderniin kirkkomusiikkiin ja Bachista pelimannivirsiin.

— Monelle kirkkomusiikki tuo mieleen urut ja Bachin. Toki urut ovat kirkkomusiikissa tärkeässä roolissa ja Johann Sebastian Bachin perintö on suuri aarreaitta kirkkomusiikille, mutta haluamme sarjassa esitellä, millaista muutakin kirkkomusiikkia on sävelletty, kertovat kanttorit Svetlana Jääskeläinen ja Kaisa Takkula.

Vuoden aikana esiintymässä ovat muun muassa urkuri Kalevi Kiviniemi, Trio Mai, sopraano Marja-Kaisa Korkala sekä Turun konservatorion kamarikuoro. Palmusunnuntaina esitetään Giovanni Battista Pergolesin kirkkomusiikin mestariteos Stabat mater, joka kuvailee Jeesuksen äidin kärsimyksiä ristin juurella. Konserttisarja huipentuu syksyllä Väärää musiikkia! -luentokonserttiin, jossa urkumusiikin lisäksi kuullaan tunnetun radioäänen Hannu Taanilan luennointia.

Katso tästä: Kevään aikana pidettävät reformaation merkkivuoden konserttisarjan esitykset. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2017-02-15 16:22:00.0