Uudet verkkosivut on julkaistu

uudet verkkosivut iPadin näytöllä

Liedon seurakunnan uudet verkkosivut on julkaistu. Uusien sivujen myötä Liedon seurakunta siirtyy käyttämään Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhteistä verkkopohjaa, erityisesti seurakuntien käyttöön räätälöityä Lukkari-järjestelmää.

Uusilla sivulla on jotakin uutta, jotakin vanhaa, jotakin omaa ja jotakin yhteistä. Sivustopohja on seurakuntien käyttöön erityisesti räätälöity Lukkari-järjestelmä. Visuaalisen ilmeen osalta seurakunnan logo säilyy ennallaan ja se antaa samalla värin verkkosivujen navigaation väreille: punaiselle ja harmaalle. Logo kantaa uuteen aikaan vanhan perinteen ja kristillisen uskon ydinsanoman: Sen keskiaikainen vihkiristi on kuvattu Liedon kirkon seinämaalauksissa. Tarvasjoen kappeliseurakunnan omassa logossa säilyy vastaavasti Tarvasjoen seurakunnan vanha risti.

Paikallisuus näkyy myös valokuvissa ja tekstisisällöissä. Tekstifontti puolestaan on kirkon oma Martti-fontti.

Uusi sivusto löytyy entiseen tapaan osoitteesta liedonseurakunta.fi. Sivut skaalautuvat tableteille ja älypuhelimiin. Sivujen kautta on osin seurattavissa myös seurakunnan sosiaalisen median sisällöt.

Sivu-uudistukseen liittyen Liedon kirkossa pidettävien jumalanpalvelusten striimaukset ovat jatkossa nähtävissä YouTube-alustalla. Tämä uudistus toteutuu myöhemmin keväällä – siihen asti Liedon kirkossa pidettävien jumalanpalvelusten seuraaminen verkon kautta ei valitettavasti ole mahdollista.

Kappeliseurakunnalla on oma osionsa, johon pääsee etusivun kautta sekä jokaiselta sivulta ylänavigaation oikeasta laidasta valikosta Seurakunnat.

Tapahtumakalenteri tarjoaa tietoa toiminnasta ja siellä voi tehdä erilaisin hakukriteerein. Se näkyy heti etusivuilla. Osallistumisen mahdollisuuksista kerrotaan enemmän Toimintaa ja ryhmiä -sivuilla, jonne myös pääsee heti etusivulta, sekä ylänavigaatiosta valittavilla Osallistu, toimi ja vaikuta -sivuilta. Osallistu, toimi ja vaikuta -sivuilla on kattavasti esillä myös seurakunnassa tehtävä vapaaehtoistyö sekä tietoa ajankohtaisista projekteista, kuten reformaation merkkivuodesta ja kirkon remontista.

Yhteisen verkkopohjan myötä sivuilla on paljon koko kirkon yhteistä materiaalia. Tämä näkyy etenkin Perhejuhlat ja hautajaiset -sivuilla, joissa kerrotaan esimerkiksi kasteeseen, avioliittoon ja hautajaisiin liittyvistä yleisistä järjestelyistä ja juridisista seikoista.

Pohdiskelijoille ja etsijöille on tarjolla sisältöä niin Tutki uskoa -osiossa kuin Verkkokirkossakin. Myös niissä on hyödynnetty paljon kirkon ja muiden toimijoiden yhteisiä verkkomateriaaleja.

Työntekijöiden yhteystiedot löytyvät Yhteystiedot-osiosta aakkosellisessa hakemistossa sekä ryhmittäin.

Uusien sivujen myötä on myös mahdollista antaa palautetta, risuja tai ruusuja, tai esittää toiveita ja ideoita seurakunnan toiminnasta.

Vaikka sivusto on julkaistu ja suurin työ on saatu päätökseen, verkkoviestinnän luonteen mukaisesti sivut rakentuvat ja päivittyvät edelleen, ja jatkuvasti. Sivujen kehittämisessä tarvitaan palautetta: Muun palautteen tavoin uusia sivujakin voi kommentoida ylänavigaatiossa olevan Palaute-linkin kautta.

2017-02-07 10:00:00.0