Kirkon pihamaalla yhdisti moottoripyörä ja usko

DSC_0028_M.jpg

– Liedon kirkon pihalla meitä yhdistää tänään moottoripyörä ja usko, totesi kappalainen Outi Niiniaho Liedon Motoristikirkon saarnassaan, jonka ytimessä kuului viesti yhtä olemisesta.

Tänä vuonna Motoristikirkossa saatiin olla yhtä aurinkoisessa säässä, ja tunnelma oli todella messun päätteeksi ilmaan heläytetyn Suvivirren sanoituksen mukainen. Moottoripyöriä Liedon harmaakivikirkon edustalle oli pöräyttänyt 1100.

– Luulen, että kovin moni teistä on tänään tullut paikalle saadakseen Jumalan siunauksen tuleville ajeluille, tuleville reissuille ja tulevalle kesälle kaikkinensa, arveli Niiniaho.

Saarnan vahvana viestinä kuului, ettemme ole yksin, kun Kristus on läsnä ja asuu meissä.

– Kun Jumala antaa siunauksensa Hän sanalla sanoen lupaa olla kansamme, meitä lähellä – saamme siis olla yhtä.

Motoristien keskeistä yhteenkuuluvuutta ihaileva sävy kuulsi saarnasta – huolimatta puhujan omista ehkä vähemmän mairittelevista ajokokemuksista. Moottoripyöräily kun ei sujunutkaaan ihan samoin kuin aikanaan serkkupojalta ostetulla Tunturi Supersport -mopolla.

– Tämän yhteisen hetken – Motoristikirkon – jälkeen, Hän, Jeesus lähettää meidät siunaten kesäisille maanteille ajelemaan ja morjestamaan toinen toisillemme, niin että tiedämme olevamme yhtä, päätti Niiniaho puheensa.

Motoristikirkon musiikista vastasi tänä vuonna Make Perttilä Band muusikoinaan Ville Nurmi, kitarat, Joonas Kasurinen, kiipparit, Pasi Ryökkynen, basso, Mikael Seire, rummut sekä Exit-yhtyeestä tunnettu kokoonpanon keulahahmo Make Perttilä, laulu ja kitara. Rytmi oli reipasta, vaihdellen rokahtavasta afrikkalaisiin tahteihin ja välillä myös rauhoittuen, ja lyriikka oli herkkää, elämänmakuista ja puhuttelevaa. Mukana oli myös virsiä.

Motoristikirkko toteutetaan yhteistyönä

Motoristikirkon liturgina oli seurakuntapastori Daniel Räsänen. Tekstien lukijat olivat eri järjestäjätahojen edustajia: Anniina Varho Lieto MC 2000 -kerhon edustajana, Pipsa Allén Turun Moottoripyöräilijöistä sekä Liedon nuorisovaltuustoa edustavat Olivia Pekola ja Jenna Huhtaniemi. Myös kolehdinkeruusta Yhteisvastuun hyväksi huolehtivat Liedon nuorisovaltuuston edustajat.

Tiivis yhteistyö useiden eri toimijoiden, vapaaehtoisten ja viranomaistahojen kanssa on Motoristikirkon toteuttamisen ehdoton edellys. Keskeisinä yhteistyökumppaneina Liedon seurakunnan kanssa ovat tässä muun muassa Liedon kunta, Lieto MC 2000, Turun Moottoripyöräilijät, Gospel Riders ja Autoliitto.

Lietolaisella motoristikirkolla on takanaan jo lähes 40 vuoden historia. Liedossa drive in -messuun kokoonnuttiin nyt 37. kerran, ja lisäksi Motoristikirkko järjestettiin Porin Honkaluodossa keväällä 1992. Monille harrastajille Liedon Motoristikirkko, joka aikanaan oli Suomessa ensimmäinen laatuaan, on edelleen se ”The Motoristikirkko”, vaikka vuosina motoristikirkot ovat yleistyneet eri puolilla Suomea.

Ristinkuljettajakaksikkona kokenut konkari ja alan noviisi

Ristinkuljettajana Turun Kupittaalta Lietoon ajavan moottoripyöräparaatin kärjessä oli tänä vuonna Anniina Varho kuljettajanaan Vesa Tuominen, moottoripyöräilyä lähes 50 vuoden ajan harrastanut Paimion seurakunnan kirkkoherra. Varho ja Tuominen edustivat Motoristikirkon yhtä keskeistä vapaaehtoisjärjestäjätahoa, Lieto MC 2000 -kerhoa. Pyöränä heidän allaan oli Honda Gold Wing Trike 1800.

Lietolaistaustainen Varho ei ole moottoripyöräilyn harrastaja, joskin pyörän  kyydissä onkin tullut istuttua.  Ristin kuljettaminen oli ainutlaatuinen, pysäyttävä kokemus.

– Jo paraatin kokoontumispaikalle Kupittaalle kulkiessa tunnelma tuntui huikean hienolta. Sitä kulki ikään kuin virran mukana, kiitollisin mielin kiinni hetkessä, jossa ihmisten ilo tarttui itseen.

Kärkipyörää ajaneelle Vesa Tuomiselle tämän vuotinen Liedon motoristikirkko on ainakin neljästoista, ja syvällä lajin syövereissä olosta kertoo, että työn alla on tällä hetkellä myös moottoripyöräromaani ”Valtatie numero kolmetoista”.

Kuvia Facebookissa.

2018-05-12 16:23:00.0