Psalttamus soittaa pelimannivirsiä

Psalttamus web_XL.jpg

Rerformaation merkkivuotena Liedon kirkoissa pidettävä konserttisarjaa jatkuu Littoisten kirkossa sunnuntaina 17.9. klo 16. Psalttamus-duon konsertissa kansanmusiikki ja virret yhdistyvät ainutalaatuisella tavala huikeaksi kokonaisuudeksi.

Maamme eturivin kansanmuusikoihin kuuluvien Senni Valtosen (kantele, urut, puhaltimet, nyckelharpa) ja Timo Alakotilan (piano, harmooni) duo yhdistää pelimannimusiikkia ja virsiä omintakeisesti leveällä soitinarsenaalilla omin sovituksin ja sävellyksin. Kappaleet esitetään välillä peräkkäin, joskus yhtaikaa, suurelta osin kuitenkin kansanmusiikkifraseerauksella. Mielikuvituksellisuudessaan rikas lopputulos vie kuulijan uuteen mielenkiintoiseen maailmaan.

Psalttamus-duossa esiintyvät nykyisinä kollegoina entinen opettaja (Timo Alakotila) ja oppilas (Senni Valtonen), nykyiset kollegat.

– Senni on multi-instrumentalisti ja myös kanttori, ja meille tuli idea yhdistää pelimannikappaleita ja virsiä. Emme hirveästi funtsineet, että ”nyt tehdään hieno juttu” –  näinhän se ei elämässä mene koskaan — mutta kun kolme vuotta sitten meillä oli ensimmäinen konsertti Espoon tuomiokirkossa, ihmiset pitivät musiikistamme: tämä konsertti poiki lisää konsertteja, Alakotila kertoo.

Useissa eri kokoonpanoissa muusikkona vaikuttava Timo Alakotila on Sibelius-Akatemian ja Pop/Jazz-konservatorion opettaja sekä vierailevana opettajana Limerickin yliopistossa, Viljandi kulturkollegessa sekä Joensuun ja Kokkolan ammattikorkeakouluissa. Alakotila on tuottelias säveltäjä ja on myös kehittänyt metodin kansanmusiikki-improvisaatioon.  Hänelle  myönnettiin taiteilijaprofessorin arvonimi elokuussa 2011.

Munkkiniemen seurakunnassa kanttorina työskentelevä Senni Valtonen on monipuolinen muusikko, säveltäjä, sovittaja ja opettaja.  Kanteleensoittajana Valtonen on syventynyt kansanmusiikkiin ja improvisointiin ja esiintyy säännöllisesti soolona sekä erityylisissä projekteissa ja kokoonpanoissa. Tunnusomaista hänelle on useiden instrumenttien, kuten puhaltimien, kosketinsoittimien sekä kanteleiden ja lyömäsoittimien hallitseminen, ja hän myös opettelee jatkuvasti uusia soittimia repertuaariinsa.

Wed Sep 13 12:00:00 EEST 2017