Silmäyksiä sisällissotaan luodaan luentoillassa ja Toimintatorstaissa

Kirkon rooli Suomen sisällissodassa sekä Raamatun käyttö sekä punaisten että valkoisten puolella on aiheena sunnuntaina 22.4. klo 15–17 Liedon seurakuntatalolla pidettävässä luento- ja keskusteluillassa.

Luennoijana ja asiantuntijana on Helsingin yliopiston Uuden testamentin eksegetiikan dosentti Niko Huttunen. Raamatun reseptio- ja vaikutushistoria on yksi Huttusen tutkimuskohteista, ja hän on tarkastellut esivallan käsitettä ja Raamatun käyttöä ja vaikutusta Suomen sisällissodasta esitettyihin tulkintoihin.

Illan aiheeseen ja keskusteluun johdattaa Esko Laine.

Illan aikana kuullaan myös sekä punaisten että valkoisten lauluja. Keskustelua käydään kahvitarjoilun lomassa, ja päätteeksi on keskustelujen yhteenveto.

Sisällissodan tunnelmissa ollaan myös Liedon seurakunnan Toimintatorstai-tapahtumassa tällä viikolla. Sielläkin kuullaan ja lauletaan sodan aikaisia punaisten ja valkoisten lauluja. Mukana on Liedon mieskuoro Esa Nordgrénin johtamana, Seppo Mikkonen trumpetteineen sekä kanttori Lotta Paaso.  Asiantuntevaa paikallisväriä aiheeseen tuo sotahistoriaan erikoistunut arkeologi Riku Kauhanen, joka Toimintatorstain iltapäivässä puhuu vuodesta 1918 Liedossa.

2018-04-17 16:37:00.0