Lähes 80 haudan hallinta-aika umpeutunut

Liedon kirkon hautausmaalla on tällä hetkellä lähes 80 hautaa, joiden hallinta-aika on umpeutunut. Hautausmaanhoitaja Laura Markula kertoo, että osa hallinta-ajoista on päättynyt jo kauan sitten, vuosien 1900–2016 aikana. Tämän vuoden aikana on tarkoitus saada selvyys näiden hautapaikkojen tilanteeseen.

Ilman hallinta-ajan pidennystä palautuvat haudat muistomerkkeineen seurakunnalle. Ensimmäiset palautuvat nyt huhtikuun lopussa, ja toiset elokuussa. Kyseisillä haudoilla on tästä kertova tiedote.

Hallinta-ajan umpeutumisesta kerrotaan aina hyvissä ajoin. Markula valaisee monivaiheista käytäntöä:

– Käytännössä toimimme niin, että hallinta-ajan umpeutumisvuonna lähetämme syksyllä haudan haltijalle asiasta kirjeen. Jos tämä ei tavoita tai yhteyttä ei muuten oteta, laitetaan haudalle seuraavana keväänä kyltti, jossa kerrotaan haudan hallinta-ajan päättyneen ja kehotetaan ottamaan yhteyttä taloustoimistoon. Tämä ilmoitus on haudalla vuoden. Jos yhteyttä ei edelleenkään oteta, laitetaan haudalle vielä toinen ilmoitus, jossa on päivämäärä, johon mennessä haudanhaltijan on otettava yhteyttä. Tämä viimeinen ilmoitus on haudalla vielä reilun puoli vuotta. Sen jälkeen kivi poistetaan.

Markula muistuttaa, että hallinta-aikaa voi aina myös jatkaa. Kerralla sen voi tehdä enintään 25 vuodeksi. Asian voi hoitaa seurakunnan taloustoimiston kautta. Sieltä voi tietysti aina myös varmistaa itsellä hallinnassa olevan haudan hallinta-ajan tilanteen.

Mikäli hallinta-ajan pidentämiselle ei ole tarvetta, ei haudan haltijan tarvitse tehdä mitään, mutta ilmoitus hallinta-oikeudesta luopumisesta voi kuitenkin nopeuttaa hautapaikan saamista uudelleen käyttöön.

2018-04-13 14:00:00.0