Sellisti Seeli Toivio konsertoi Liedon kirkossa

Seeli Toivio ja sello

Lahtelainen sellisti Seeli Toivio esittää tunnelmallista J. S. Bachin sellomusiikkia Liedon kirkossa sunnuntaina 4.3. klo 19.

Noin tunnin mittaisessa konsertissa kuullaan kolme sellosarjaa, ja lisäksi Toivio esittää omaa musiikkiaan sarjojen välissä sekä kertoo yli 200-vuotiaasta, ranskalaisesta sellostaan. Konserttiin on vapaa pääsy. Ohjelmamaksu on 10 euroa.

Toivio on juuri julkaissut tuplalevyn, jolla kuullaan kaikki Bachin kuusi sellosarjaa. Levy vastaa kysyntään – sellosarjojen Suomessa levytystä on odotettu – ja se on konsertissa myynnissä.

Toivio on Sibelius-Akatemiasta valmistunut musiikin tohtori ja hänellä on sellodiplomit ja musiikin maisterin tutkinto myös Lontoon Royal Academy of Musicista.  Neljävuotiaasta selloa soittanut Toivio on opiskellut sellonsoittoa Lahden Päijät-Hämeen konservatoriossa Jouko Paavolan oppilaana, Sibelius-Akatemian nuoriso-osastolla opiskelin Hannu Kiiskin ja Marcel Bergmanin oppilaana, ja yliopistopuolella Erkki Raution ja Martti Rousin luokalla. Lisäksi hän on opiskellut Budapestin Liszt-Akatemiassa Miklós Perényin ohjauksessa sekä Lontoon Royal Academy of Musicissa David Strangen luokalla.

Toivio on nuoresta asti esiintynyt monissa eri maissa ja suurilla kiertueilla sekä osallistunut moniin sellokilpailuihin; esimerkiksi 16-vuotiaana hän kiersi Eurooppaa kansainvälisten nuoriso-orkestereiden soolosellistinä useiden nimekkäiden kapellimestarien ohjauksessa. Toivio on myös ollut perustajajäsen monissa kamariyhtyeissä.

Klassinen sellisti Seeli Toivio on monipuolinen muusikko: hän on myös sopraanolaulaja, sanoittaja ja sovittaja, jonka musiikin perusta improvisaatiossa. Sellon lisäksi hänen instrumenttinaan on sähkösello. Toivio on toiminut myös konserttimanagerina. Klassisen musiikin ohella Toiviota on aina kiinnostanut kevyt musiikki ja hänen konserteissaan ja keikoillaan ovat soineetkin myös iskelmät, tangot, pophitit sekä myös omat, jännät sovitukset klassisista teoksista.

YouTube Seeli ToivioLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2018-02-22 16:00:00.0