Odetta Lee-Simmons - omakohtaisilla kokemuksilla ehyempään elämää

Odetta Lee-Simmons

Liedossa lauantaisessa Kohti ehyempää elämää -iltapäivässä kuullaan puhujana Odetta Lee-Simmonsia.  Psykologian tutkinnon Yhdysvalloissa suorittanut Lee-Simmons kertoo oman näkökulmansa Kohti ehyempää elämää -iltapäivässä olevansa hyvin käytännönläheinen. Kotiseurakunnassaan Uudenkaupungin helluntaiseurakunnassa paljon opettava Lee-Simmons  sanoo puhuvansa mielellään siitä, kuinka soveltaa Raamatun sanaa omassa elämässään.

Lee-Simmonsin tausta on suomalais-amerikkalainen. Yhdysvaltalaisen, Suomessa pelanneen koripalloilijaisän tytär on julkisuudessa kertonut lapsuutensa ja nuoruutensa haavoittavista rasismin kokemuksista. Nuorena aikuisena Lee-Simmons jättikin nuoruuden kotikaupunkinsa Uudenkaupungin, muutti Yhdysvaltoihin – ja palasi yli 10 vuoden jälkeentakaisin, amerikkalaisen puolisonsa ja lastensa kanssa. Kotimaansa ja kotikaupunkinsa hän näkee poissaolonsa aikanakin jo paljon hyvällä tavalla muuttuneen: on kansainvälisempää ja monikulttuurisempaa.

Paluu Suomeen oli iso askel. Lapsuuden ja nuoruuden haavoittavien kokemusten jälkeen Lee-Simmons kertoo kokeneensa tärkeäksi sen, että pystyi palaamaan siihen ympäristöön, josta aiemmin oli halunnut paeta  ja että tuntee nyt viihtyvänsä siellä ja olevansa hyväksytty.

– Ratkaisevinta tässä oli omaan itseen tutustuminen ja itsensä hyväksyminen, sanoo Lee-Simmons ja kuvaa nykyisin olevansa sujut sen kanssa, että on osa kahta erilaista kulttuuria, amerikkalaista ja suomalaista.

– Nyt olen varma siitä, kuka olen. Oma identiteetti ei enää riipu siitä, mitä muut ajattelevat.

Avoimuus ja oman itsen rehellinen tarkastelu ovat asioita, joiden Lee-Simmons toivoisi voimistuvan. – Turvallisessa ilmapiirissä tämä on mahdollista. Ongelmien ja vaikeuksien peittely ei auta eheytymistä.

Yhdysvalloissa vietettyinä vuosina Lee-Simmons teki myös katutyötä narkomaanien, kodittomien ja prostituoitujen parissa. Hän vaikuttui ihmisten osoittamasta näkyvästä, vahvasta, avoimesta turvautumisesta Jumalaan, hyvin vaikeissakin elämäntilanteissa.

– Suomessakin voitaisiin ehkä rohkaistua siinä, että vaikeuksia ei tarvitse peitellä eikä kantaa yksin.

Kohti ehyempää elämää la 20.1. klo 16 Liedossa seurakuntatalolla. Iltapäivässä muun muassa puheenvuoroja, musiiikkia, rukouspalvelua. Kahvitarjoilu klo 15.30 alkaen.

2018-01-18 16:16:01.0