Kirkkovaltuusto hyväksyi ensi vuoden talousarvion – investoinnit ja talousnäkymät mietityttivät

Kirkkovaltuusto hyväksyi 28.11.2017 kokouksessaan kirkkoneuvoston talousarvioesityksen.  Vuoden 2018 talousarvio on 355 407 euroa alijäämäinen.  Vuoden 2018 verotulojen on arvioitu olevan 3,4 miljoonaa ja ennustettu pienenevän kolmen prosentin vuosivauhtia.

Tulevina vuosina on myös edessä isoja investointeja: Uuden monitoimitilan suunnittelu ja rakentaminen on tarkoitus toteuttaa ensi vuoden aikana siten, että se saataisiin käyttöön vuoden 2019 keväällä. Vuodelle 2018 tilaan on budjetoitu 1,2 miljoonaa euroa.  Tilaan tulee seurakunnan lapsi- ja perhetyön toimitila, kirkkoherranviraston ja taloustoimiston asiakaspalvelut sekä papiston, kanttorien ja diakoniatyöntekijöiden toimipisteet.

Kun Vanha seurakuntatalo puretaan, tarvetta on myös varastorakennukselle. Siihen on ensi vuodelle varattu 180 000 euroa. Lisäksi 120 000 eurolla on varauduttu Uuden seurakuntatalon peruskorjaukseen. Tämä peruskorjaus tullee näkymään vielä enemmän vuosien 2019 ja 2020 investoinneissa.

Vuoden 2019 osalta isoimpia investointeja ovat Liedon kirkon remontti sekä Halssin majoitustila. Kirkon remonttiin on vuodelle 2019 varattu 2 miljoonaa ja Halssin majoitustilatarpeiden ratkomiseen 500 000 euroa. Ensi vuodeksi on kirkon remontin suunnitteluun varauduttu 100 000 eurolla.

Yhteensä investoinnit nielevät ensi vuonna 1 895 000 euroa. Suurempien investointien lisäksi varaudutaan muun muassa pyöräkuormaajan hankintaan sekä Tarvasjoen pappilan jätevesijärjestelmään.

Tulevaisuuden talousnäkymät, isot investoinnit ja ennustettu verotulojen pieneneminen pohdituttivat kirkkovaltuustoa. Kirkkovaltuutettu Mikael Kari esitti kirkkovaltuuston puheenjohtajan Seppo Mikkosen kannattamana, että perustettaisiin työryhmä miettimään, mitä vuosista 2019-2020 alkaen pitäisi tehdä, jotta seurakunnan toiminta voisi jatkua nykyisellään. Kirkkovaltuutettu Matti Mäkitalo esitti kirkkovaltuutettu Juhan Heinosen kannattamana, että työryhmää ei tarvita. Äänin 4–21 todettiin, ettei työryhmää kuitenkaan perusteta.

Kirkkovaltuuston kokouksen 28.11. 2017 pöytäkirja on luettavissa kotisivuilta: http://www.liedonseurakunta.fi/info-ja-asiointi/hallinto-ja-paatoksenteko/kokousten-poytakirjatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Liedon seurakunnan talousarvioon 2018 voit tutustua tästä.

2017-12-01 16:25:01.0