Tänä syksynä harjoitellaan yhdessä suomen puhumista

Elokuussa aloittaa Puhu suomea -ryhmä, jossa opitaan ja rohkaistutaan käyttämään suomea.

Ryhmä on suunnattu erityisesti naisille. Kokoontumiset pidetään yksityiskodeissa tai muissa erikseen sovituissa paikoissa. Erilaisia vierailuja voidaan toteuttaa ryhmäläisten toiveiden mukaisesti. Voidaan käydä tutustumassa vaikkapa Kelassa. Myös keskustelunaiheet valitaan ryhmäläisten toiveiden mukaisesti. Lisäksi ryhmään voidaan kutsua vierailijoita.

Ryhmä on tarkoitettu kaikenikäisille naisille, joiden äidinkieli on jokin muu kuin suomi ja jotka tuntevat kaipaavansa harjoitusta arjen keskustelu- ja kommunikaatiotilanteisiin yhdessä toisten naisten kanssa. Ryhmään voivat lisäksi esimerkiksi kotiäitien mukana tulla myös pienet lapset.

Lähtötasovaatimuksia ryhmässä ei ole, mukaan voi tulla, vaikka ei osaisi suomea sanaakaan.

Ryhmän yhdyshenkilö Jaana Jantunen korostaa, ettei ryhmässä tarjota varsinaista, virallista, kielenopetusta.

– Emme tähtää kielen tasokokeisiin, vaan siihen, että olemme rohkeampia puhumaan suomea ja käyttämään sitä arjessa. Samalla suomalainen kulttuuri ja tavat tulevat tutummiksi.

Puhu suomea kokoontuu tiistai-iltapäivisin klo 13-15. Se aloittaa 22.8. Ryhmään voi ilmoittautua Jaana Jantuselle, p. 050 303 4743, jaana.jantunen@evl.fi

Ilmoittautua voi myös laittamalla viestiä seurakunnan Facebook-sivulle.

Jaana Jantunen on aiemmin ohjannut vastaavaa keskusteluryhmää Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa sekä Kalliolan Setlementtiyhdistyksessä. Hänelle itselleen asetelma ummikkona vieraaseen kulttuuriin asettumisesta on tuttu. Lähetystyö Mongoliassa toi kokemuksen siitä, mitä on elää paikassa, jossa ei ymmärrä kieltä lainkaan ja kulttuuria tuntee vähän.

– Silloin tajuaa, miten tärkeää on saada puhumisen kautta opetella paitsi vierasta kieltä myös – ja ennen kaikkea – opetella paikallista elämää. Vain siten voi tuntea  mukaan kuuluvuutta ja kohdatuksi tulemista vieraassa ympäristössä, kuvaa Jantunen.

2017-08-07 11:27:01.0