Helatorstaina kaikenikäisten kevätjuhla pappilan pihalla

helatorstaina esitettävän lukunäytelmän harjoitukset pappilan portailla

Helatorstaina kutsuvat kirkokellot kansanlaulukirkkoon ja pihapiknikille. Kymmeneltä alkavan kansanlaulukirkon toimittavat pappilan portailta Pauliina Uhinki-Suominen ja Elina Ahola yhdessä jumalanpalvelusryhmän kanssa. Musiikista ovat huolehtimassa kaikki seurakunnan kanttorit, Kirkkokuoro ja lisäksi vahvistuksena on vielä muutama muu muusikko. Kirkonpenkkeinä toimivat kesäteatterin katsomot.

Heti Kansanlaulukirkon perään lämpiää grilli, ja tarjolla on maksutta makkaraa, patonkia, munkkia, kahvia ja mehua – maksutta. Omia pikniksyötäviä voi tietysti myös tuoda mukana. Omat viltit tai muut istuinaluset on hyvä varata, jos haluaa asettua piknikille pappilan nurmelle.

Lapsille on pihajuhlassa omaa kivaa tekemistä ja muun muassa vanhan ajan malliin perinteisiä pihaleikkejä, kuten säkkihyppelyä. Pihalla voi kirmata myös keppariradalla. Keppihevoskisaajien kannattaa varata oma ratsu matkaan, vaikka lainapollejakin on saatavilla.

Agricolan ajan tunnelmaa kirvoitetaan henkiin kotiseutuneuvos Marja-Riitta Perttulan lukunäytelmällä, jonka rooleissa kuullaan seurakunnan työntekijöiden lisäksi monelle tuttuja lietolaisia. Ajan mahtimiehiä esittävät nuorena Agricolana Risto Leppänen, Martti Lutherina Markku Hyssälä ja kuningas Kustaa Vaasana Arttu Eteläpelto. Taustalla vahvasti vaikuttavien naisten rooleissa ovat Kaisa Takkula  Agricolan Birgitta-vaimona ja Lutherin Katarina-vaimona Elina Tupala.  Tarinaa kertoo Seppo Mikkonen.

Armoa ja omenapuita

Pihapiknikin lomassa istutetaan pappilan puutarhaan omenapuita, Martti Lutherin valvovan silmän alla, ja kuullaan symboliikasta, jota omenapuu reformaation merkkivuoden tunnuksena kantaa. Omenapuun istuttaminen on toivon symboli – viesti uskosta tulevaisuuteen ja ihmisen vastuusta luomakuntaa kohtaan.

Keskellä arkiviikkoa vietettävä Kristuksen taivaaseenastumisesta kertova helatorstai muistuttaa siitä, että pyhä elää keskellä arkea sekä siitä, miten armoa on Kristuksen läsnäolo arjessa: Ihminen ei jää yksin. Armo on tarkoitettu elettäväksi todeksi yhdessä. Jumalan rakkaus herättää armollisuuteen toisia ihmisiä kohtaan.

Kevään ja kesän taite on luonnon heräämisen, juhlaan ja uuteen vaiheeseen valmistautumisen aikaa, kevätjuhlia, valmistujaisia. Valtakunnallisesti vietettävät merkkivuoden helatorstaijuhlat jatkavat juhlaperinnettä, kenties synnyttävät uusiakin.

Pappila aukeaa jälleen

Liedossa helatorstaina vietetään samalla kunnostetun pappilan avajaisjuhlaa. Pihajuhlan aikana pappilassa on avoimet ovet, ja siellä kierreltäessä voi samalla ihastella ikoneja, jotka on maalattu Littoisten ikonipiirissä ikonimaalari Margit Vainion ohjauksessa.

2017-05-22 13:18:00.0