Kirkkopäivät Turussa 19.–21.5.

Joka toinen vuosi järjestettävät Kirkkopäivät on avara ikkuna 2000-luvun kirkkoon. Se on valtakunnallinen kirkollinen suurtapahtuma sekä vahvasti paikallisväritteinen kaiken kansan kaupunkifestivaali. Turkuun 19.–21.5. levittäytyvä Kirkkopäivät kokoaa yhteen eri tavoin uskovat ja ajattelevat.  Keskeisinä tapahtumapaikkoina ovat Logomo, Tuomiokirkkotori ja Vähätori.

Kirkkopäivillä keskustellaan arvovalinnoista kirkon, valtiojohdon ja kansalaisten näkökulmista. Siellä käydään dialogia maahanmuuttokysymyksestä ja luterilaisuuden suhteesta muihin uskontoihin monikulttuurisessa ja -uskontoisessa Suomessa.

Uskonto, rauha ja kotoutuminen -seminaarissa perjantaina pääpuheenvuoron käyttää pääministeri Juha Sipilä. Seminaarin päätteeksi ihmisiä kutsutaan uskontojen rauhankävelylle klo 17.30 Logomosta Tuomiokirkontorille. Rauhankävelyn päätteeksi kuullaan muun muassa arkkipiispa Kari Mäkisen ja Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaamin Anas Hajjarin tervehdykset. Puheiden jälkeen klo 19 presidentti Tarja Halonen ja arkkipiispa Mäkinen keskustelevat Tuomiokirkossa ajankohtaisista aiheista. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja emerituspiispa Eero Huovinen puolestaan puhuvat Logomossa lauantaina klo 13 elämästä, Suomesta ja oikeudenmukaisuudesta.

Sekä perjantai- että lauantai-iltana Kirjastosillalla hiljennytään ekumeeniseen kynttilähartauteen, jossa on mukana ihmisiä eri kristillisistä kirkkokunnista.

Kirkkopäivillä katsotaan reformaation hengessä tulevaisuuteen omat juuremme tunnistaen. Kulttuuriohjelman tarjonta on rikasta. Lapsiperheille on runsaasti ohjelmaa. Esimerkiksi koko perheelle suunnattu Kiss my Kirkko -tapahtumakokonaisuus alkaa Tuomiokirkontorilla lauantaina kello 10. Päätöspäivänä sunnuntaina veisataan täysin palkein Tuomiokirkontorin Suvivirsikirkossa, satoi tai paistoi!

Kirkkopäivien ohjelma on pääosin maksullista, joskin kirkoissa järjestettävä ohjelma on valtaosin ilmaista ja Tuomiokirkontorin ja Vähätorin ohjelma on ilmaista. Kirkkopäivien yhteydessä järjestetään Valtakunnalliset Lähetysjuhlat ja lisäksi Turussa vietetään samaan aikaan myös ruotsinkielisiä Kirkkopäiviä.

Lietolaisesta vinkkelistä mielenkiintoisia tapahtumia ovat Logomossa perjantaina klo 12 käytävä Ajankohtaista ja ikuista -keskustelu sekä Mikaelin kirkossa lauantaina klo 18 vietettävä Kirkkoturva 10 vuotta. Perjantain paneelissa keskustelevat Helsingin piispanvaalissa mukana olevat professori Jaana Hallamaa, Luterilaisen maailmanliiton apulaispääsihteeri Kaisamari Hintikka, kirkkoherra Teemu Laajasalo sekä lisäksi Turun Sanomien vastaava päätoimittaja Kari Vainio. Keskustelua on Helsingin piispan erityisavustaja Kaisa Karirannan kanssa luotsaamassa kirkkoherra Risto Leppänen. Lauantain Kirkkoturva-illassa kuullaan ruohonjuuritason kokemuksia seurakuntien kirkkoturvatyöstä, myös Liedon seurakunnasta, josta kertomassa lietolais-syyrialainen Ahmad Saleh.

Reformaation merkkivuotena Kirkkopäivien keskiössä on armo ja Suomen 100-vuotisjuhlavuotena tarjolla on sadan ohjelman kattaus. Löydä omasi: kirkkopaivat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2017-05-16 10:31:01.0